top of page

מה, והאם יש הבדל בין קרב מגע והגנה עצמית?

במאמר זה נציג מה ההבדל בין קרב מגע והגנה עצמית.. האם יש בכלל הבדל? ומה זה אומר אם אומנות לחימה אחרת אומרת שהם מלמדים הגנה עצמית?

מה, והאם יש הבדל בין קרב מגע והגנה עצמית?

מה ההבדל בין הגנה עצמית וקרב מגע? האם יש הבדל? מה שהמון אנשים לא יודעים, זה שיש הבדל שמאוד חשוב להבין.

כשאני הייתי צעיר וחיפשתי להתחיל להתאמן, ידעתי שרציתי ללמוד משהו שילמד אותי להגן על עצמי. לא עניין אותי תחרויות. חיפשתי הגנה עצמית, אז מה עשיתי? נכנסתי לגוגל וליוטיוב וחיפשתי "הגנה עצמית".


וכשחיפשתי הגנה עצמית, מה מצאתי? מצאתי המון אומנויות לחימה שונות כמו קארטה, ג'ודו, MMA, טקוואנדו, ג'יוג'יטסו, ועוד..


למזלי, עשיתי קצת מחקר מקדים וכבר הבנתי שלא כל אומנות לחימה מלמדת הגנה עצמית.. אז למה מצאתי אותם דווקא?

הגנה עצמית זה הדבר שרוב מי שמחפש אומנויות לחימה מחפש. מחפשים לדעת להתגונן. מחפשים להתחזק. מחפשים את הביטחון. אז אם מסתכלים על זה בצורה עסקית, אם כל חוג אומנות לחימה יכתוב שהוא מלמד הגנה עצמית, אוטומטית מי שמחפש הגנה עצמית ייכנס אליהם ויגיע. איפה הבעיה? שעיקר העשייה שלכם היא לא הגנה עצמית.


לכל שיטת לחימה יש מטרה אחרת. רוב אומנויות הלחימה מבוססות על חוקים ועקרונות ספציפיים.


כל שיטות הלחימה יכולות להגיד שהם מלמדים הגנה עצמית. מספיק שהם מכניסים תרגיל אחד של הגנה עצמית והם יכולים לכתוב באתר שלהם שהם מלמדים הגנה עצמית.


יצא לי לשוחח עם מדריך אומנויות לחימה משיטה תחרותית ששיתף אותי את התסכול שהוא חווה כשהורים פונים אליו ושואלים אותו למה הילד עדיין לא מצליח להגן על עצמו? הוא מסביר להם שהשיטה שהוא מלמד מתמקד בהכנה לתחרויות ולא לרחוב, ושכל כמה זמן הוא מלמד אותם כמה תרגילי הגנה עצמית.


יאמר לזכות אותו מדריך שהוא מגיע להתאמן בקרב מגע כדי שיוכל לתת למתאמנים שלו כמה שיותר כלים פרקטיים כשהוא כן מלמד אותם הגנה עצמית. ועדיין, 5 שיעורי הגנה עצמית בשנה, מתוך מעל 90 אימונים, לא ילמד את המתאמן איך להגן על עצמו.


אז עד כאן, הבנו שהגנה עצמית היא תוצאה מסוימת. היא לא שיטה. אין שיטה שנקראת הגנה עצמית.


אם לכל שיטת לחימה יש מטרה ספציפית, המטרה של הקרב מגע היא הגנה עצמית בלבד. אין תחרויות בקרב מגע. כל מערך אימון, כל תרגיל, על החלטה שהמדריך מחליט נועד כדי ללמד את המתאמנים איך להגן על עצמם בשעת צרה.


אז מה ההבדל בין קרב מגע והגנה עצמית? קרב מגע היא שיטת לחימה שמלמדת הגנה עצמית. הגנה עצמית היא מטרה.

בשונה מרוב אומנויות הלחימה שמתמקדות בתחרויות, קרב מגע היא השיטה היחידה שמלמדת הגנה עצמית כמטרה יחידה. כל תרגיל, כל מערך אימון, כל מטרה וכל הדרכה נועדה להביא את המתאמן למצב שהוא / היא יוכלו להגן על עצמם. בשונה מג׳ודו שמתנהל לפי חוקי ברורים, בקרב מגע אין חוקים. החוק היחיד הוא להגן על עצמך.


בנוסף להבדל השורשי של מהות הלחימה, חשוב לציין את הגישה החינוכית. באומנויות לחימה תחרותיות, יש מנצח על חשבון מפסיד. בגישת הקרב מגע, אנחנו מקדישים את ערך החיים ובריאות. גם כשמישהו תוקף אותנו, אנחנו מחפשים להגן על עצמנו תוך כדי שמירה מקסימלית על התוקף. גם אם אפשר לפגוע בתוקף יותר, נעדיף שלא. המטרה בקרב מגע היא להגן על עצמנו. במטרה באומנויות לחימה תחרותיות היא לנצח את התחרות. וניצחון של התחרות, אומר הפסד של אדם אחד.


למי מתאים להתאמן בקרב מגע?

קרב מגע מתאים לאנשים אשר מחפשים לשפר את הביטחון שלהם בצורה פרקטית. קרב מגע מתאים לאנשים שרוצים לרכוש כלים יעילים להגנה עצמית. קרב מגע מתאים לאנשים אשר רוצים לשפר את רמת הכושר שלהם בצורה שגם מעצימה ונותנת להם כלים ואת היכולת להגן על עצמם ועל האנשים שהם אוהבים.


למי קרב מגע לא מתאים?

קרב מגע לא מתאים לאנשים שמחפשים להתחרות בתחרויות. בקרב מגע, אין תחרויות. למה? כי זה מסוכן מדי. בקרב מגע אין חוקים מלבד החוק החשוב ביותר - להגן על עצמך.


כדי שאתם או ילדיכם יוכלו להגן על עצמם / עצמכם, אתם צריכים ללמוד את הטכניקות הפשוטות ויעילות ביותר. בקרב מגע, אנחנו מאמינים שכדי שתוכלו להגן על עצמכם, התרגילים צריכים להיות כמה שיותר פשוטים, אך כמה שיותר יעילים.


מה הכוונה ביעילות?

לחימה יעילה היא לחימה שעובדת מול כל אדם. מתאמני קרב מגע מפתחים את היכולת להגן על עצמם מול אנשים שגדולים וחזקים מהם. היעילות הזאת מגיעה בשל ההתמקדות של הקרב מגע בנקודות תורפה. בכל הגנה שאנחנו מבצעים, אנחנו משלבים התקפות מדוייקות לנקודות תורפה.


מה זה נקודות תורפה?

נקודות תורפה הן נקודות חולשה בגוף שיש לכל אחד מאיתנו. במידה ואדם יקבל מכה בנקודת תורפה, כמות הכאב שהוא יחווה יעצור אותו ולא יאפשר לו להמשיך.

אודות בית הספר לקרב מגע
iKravMaga

I-KRAVMAGA הוא ביה"ס הגדול בישראל לקרב מגע. אשר מספק חוגי קרב מגע לילדים, חוגי קרב מגע לילדות, חוגי קרב מגע לנוער, חוגי קרב מגע לנערות, חוגי קרב מגע לבוגרים, חוגי קרב מגע לנשים, קורסי קרב מגע, קורסי הדרכה, ועוד..

 

בית הספר נוסד על ידי ד"ר אביעד סגל, בעל ניסיון של מעל 30 שנה בקרב מגע, שבמהלכם כיהן במשך 6 שנים כיועץ למשרד הבטחון, בהן עסק בתכנון והטמעת תוכנית הכשרה ליחידת עילית, עמה זכה באליפות צה"ל. לאחרונה היה שותף ליצירת הבול הרשמי של מדינת ישראל אודות קרב מגע.

המדריך הראשי של ביה"ס הינו אמציה פנסטרהיים, בעל חגורה שחורה - דאן 3, מומחה להדרכה אזרחית , בוגר יחידה מובחרת, מנחה ומאמן להעצמה, חוסן, ביטחון עצמי, ומנהיגות בקרב ילדים ונוער. 

bottom of page